Sommernatt på Krokskogen

Sommernatt på Krokskogen

Sommernatt på Krokskogen
Foto: Øyvind Grandum

Med Asbjørnsens «En sommernatt på Krokskogen» som veiviser fulgte vi gamle stier gjennom skog, uvær og historie. Underveis ble det både høytlesning, torden i det fjerne og en natt ute på Gråberget. Turen endte ved Kjerratmuseet i Åsa, og da hadde vi opplevd både natur, kultur og historie.

Fem glade vandrere startet fra Skansebakken i Sørkedalen i 17-tiden på lørdag. Etter å ha flugt grusveien inn til Øvre Lyse stoppet vi opp og leste veibeskrivelsen i første del av Asbjørnsens «En sommernatt på Krokskogen». Vi fortsatte på veien ennå en snau km før vi kom inn på stien forbi Furuberget og til Gråseterhytta. Derfra gikk vi videre delvis på stier og delvis på vei langs Hegglielva til vi kom til Heggelidammen. Været var litt varierende, og da det regnet som mest og todenen rullet et sted bak åsene i god avstand søkte vi ly under noen trær og ventet til det roet seg. Da uværet hadde gitt seg fant vi et sted å sette oss ned for å få oss litt mat, og fortsatte deretter på veier og idylliske stier som ikke så ut til å være mye brukt.

Etter å ha passert Heggelia og Gagnumsetra og kommet frem til brua mellom Nordre Heggelivann og Skamrek leste vi litt mer om Asbjørnsens opplevelser. Der Asbjørnsen slet med den berømte beskjeden om å «gå på venstren og ta av på høgren» fant vi stien videre uten dramatikk og begynte så å se etter en leirplass. Oppe på Gråberget fant vi en egnet leirplass med utsyn over vannene nedenfor oss og skogen mot øst. Da leiren var etablert hadde klokka passert midnatt, og vi ble sittende til natten var på sitt mørkeste før vi la oss til for å sove, i telt, under tarp eller under åpen himmel som fortsatt var for lys til å beundre stjernene.

Etter frokost på søndag gikk turen videre via Langbru og Stubbdalsflaka. På Langbru fikk vi et uventet høydepunkt da vi traff eieren som kunne fortelle mye interessant om stedet, tidligere eiere og naboer, forholdet mellom Ringeriksbønder og godseiere og også om kjerraten i Åsa. Noe forsinket i forhold til planen, men vel verdt tiden, fortsatte vi på lettgåtte stier gjennom et flott skogsterreng frem til Damtjern. Da var "Sommernatt på Krokskogen" over, og vi fulgte kjerratstien ned lia, forbi rester av gamle hjulhus og dammer, via det rekonstruerte hjulhus nr 5 der vi tok en pause for å få et inntrykk av det gamle tømmertransportsystemet.

I to-tiden kom vi ned til Kjerratmuseet i Åsa hvor vi traff sistemann som hadde kjørt til Åsa for å bli med på museet. På museet fikk vi se både gamle motorsager (300 stk!), en modell av hele kjerratanlegget, en gammel mølle og en oppgangsag, guidet av kunnskapsrike guider. Da vi syntes vi hadde sett nok dro vi hjemover igjen, noen med buss fra Sundvollen og noen med bilen som vi da hadde på stedet.

[Publisert av Terje Didriksen 22. juni 2026]